Občas se mě ptáte, jestli existuje nějaký seznam slov, která frčí a která v prodejních textech 100% fungují. Něco, co prostě víte, že zabere.
Zaujme.
Nadchne.
Prodá.
Takový slovníček asi ještě nikdo nevymyslel, ale pojďme se podívat, se kterými slovy je fajn v prodejních textech pracovat, protože prokazatelně zvyšují pravděpodobnost konverze.
Ano, některá slova jsou skutečně o něco přesvědčivější než jiná. Až vám je prozradím, možná budete celkem překvapení, protože na první pohled zrovna tahle slova nijak extra „mocně“ nepůsobí.
Než se do toho ale pustíme, musím vás upozornit na jednu důležitou věc: Berte selský rozum do hrsti. Snažte se především pochopit, proč jsou tahle slova tak mocná, a používejte je s citem. Cílem není, abyste jimi začali vycpávat svoje texty bez rozmyslu jak na běžícím pásu. Pokud to uděláte, vaši čtenáři si na ně velmi rychle vypěstují odolnost až nedůvěru, a vy pak stejně rychle zjistíte, jak umí být ve skutečnosti i totálně nepřesvědčivá.
Ta magická slova (nebo spíš principy), která pomáhají zákazníkům v rozhodování a obchodníkům v navýšení prodejů, jsou:
Pamatujte si: V hlavní roli je vždycky klient.
Co to přesně znamená?
Že není tak podstatné, co chci sdělit já jakožto autor textu a obchodník. Zásadní je, co to přinese vašemu klientovi, co tím získá, co je na tom tak dobré pro něj. Jak mu váš produkt nebo služba pomůže vyřešit jeho problém nebo naplnit touhu. Tím v zákaznících podporujete potřebu mít to, co nabízíte.
Zlaté pravidlo prodejních textů tedy zní:
Všude, kde to jen trochu jde, vždycky promlouvejte ve 2. osobě přímo ke klientovi. (VY: Naučíte se, znáte, získáte, zamyslete se…)
Možná už jste někdy slyšeli o slavném experimentu sociální psycholožky Ellen Langerové, ve kterém šlo o předbíhání lidí ve frontě u kopírky. Tento experiment testoval, jak se změní ochota lidí vyhovět (často úplně nesmyslné) žádosti, pokud výzva obsahuje nějaké zdůvodnění. A výsledky byly fascinující:
Takže zdůvodňujte, zdůvodňujte, zdůvodňujte. Neříkejte lidem jen, že si mají váš produkt koupit, ale taky proč si ho mají koupit. Nepište jen to, že jim po vašem unikátním šamponu začnou růst vlasy třikrát rychleji, ale řekněte, proč nebo díky čemu se to stane.
Do stejné škatulky patří i slova jako ihned, teď, dnes, ještě dnes…
Všichni samozřejmě chceme všechno ideálně včera. Nic tak nenažhaví zákazníka ke koupi, jako když mu slíbíte, že jeho problém bude vyřešen rychle, postupy může začít aplikovat do praxe ihned nebo že začít studovat váš kurz může ještě dnes. Zkuste to. Vaši klienti budou nakupovat mnohem ochotněji.
Další magické slovo, které funguje na podobném principu a krásně se s předchozími výrazy kombinuje, je slovo
Anebo taky snadný.
Na prodejní stránce svého online kurzu Seznamka s ideálním klientem například říkám, že:
Kurz je jednoduchý a svižný, zvládnete ho projít během krátké chvilky a za jedno odpoledne máte svého ideálního klienta jako na dlani. Pustit se do toho můžete ještě dnes a už zítra začnete prodávat víc.
Všechna tato slova dávají zákazníkům naději, že to zvládnou sami, bude to pro ně jednoduché, nezabere jim to moc času a díky tomu to začne fungovat hned. (A je to svatá pravda – jen si to vyzkoušejte! :))
Poslední z našeho seznamu je (ať se vám to líbí, nebo ne) slovo
Úplně vás vidím, jak si rvete vlasty a a říkáte si, že to snad ani nemůžu myslet vážně. Takové otřepané klišé, to snad ne…
Tak moment.
Všichni (a my Češi obzvlášť) dobře víme, co tohle slůvko dokáže způsobit: Dopravní zácpu (a nejen tu dopravní – pokud jsou zrovna zdarma čokoládové pralinky), ublížení na zdraví, kolaps internetové sítě, rozvrat v rodině…
Tohle slovo na nás funguje na principu automatické reakce. To je něco jako podmíněný reflex. Vidíme slovo ZDARMA, a prostě to chceme. Teprve pak se začneme zabývat tím, jestli je to pro nás zajímavé (a třeba se nakonec rozhodneme, že se bez toho obejdeme). Zdarma ale funguje jako spouštěč zájmu. A to v tom je celý ten fígl.
Takže pokud něco dáváte zdarma, řekněte, že je to zdarma. Není to trapné. Prostě to funguje. Tečka.
Pište do komentářů: Jaká slova byste do seznamu doplnili? Co se osvědčilo vám?