9 tipů, jak psát přitažlivé nadpisy

V průměru 8 lidí z 10 si přečte váš titulek, ale jen 2 lidi z 10 si přečtou i váš článek.
Proč je ten rozdíl tak nebetyčný?
No prostě proto, že málokdo dokáže napsat takový titulek, který opravdu chytí a nepustí.

Skvělá zpráva je, že stačí pár tipů a triků, trocha tréninku, a fantastické titulky můžete psát i vy. Jak sami uvidíte, není to zas taková raketová věda. Dám vám pár tipů, jak na tom začít pracovat hned teď.

Tip č. 1 – Probuďte zvědavost

No, spíš než pouhý tip je to dost nekompromisní princip, bez kterého váš titulek nikdy fungovat nebude. ZVĚDAVOST je totiž hned po sexuálních pudech tím nejsilnějším motorem v celém lidském životě.

Skvělý titulek zkrátka musí doslova nalákat návštěvníka k dalšímu čtení, a to takovým způsobem, že slíbí čtenáři výměnou za jeho čas nějaký prospěch, výhodu nebo odměnu.

A pozor – to, co slibujete v titulku, je opravdu třeba dodržet. Takže dobrý titulek musí být taky pravdivý a skutečně informovat o tom, co se pak v dalším textu čtenář dozví.

Třeba:

  • Co musíte vědět předtím, než si pořídíte štěně
  • Rychlý způsob, jak zatočit s pylovou alergií
  • Zbavte se pavouků v bytě jednou provždy

Tip č. 2 – Napište to jednoduše a konkrétně

Jděte přímo k věci. Nesnažte se o žádné duchaplnosti, vtípky za každou cenu a dvojsmysly. Tady je naprosto klíčové, aby čtenář na první pohled porozuměl, tak mu to nekomplikujte nadměrnou kreativitou.

Tip č. 3 – Vypíchněte nejvýznamnější přínos

Naznačte, co se čtenář dozví, co mu to přinese, jaký problém mu to vyřeší. Ale pozor, abyste samotným titulkem neprozradili celou pointu!

Jedna moje klientka kdysi sepsala fantastický článek, jak na to, aby si váš pes nechal změřit teplotu. Jenže už v samotném titulku prozradila, v čem spočívá celý fígl – totiž že ho při tom musí někdo držet pod břichem, aby si pejsek nesednul. Tím vlastně mnoha lidem sebrala důvod článek rozkliknout a přečíst celý, protože to podstatné už se dozvěděli z pouhého titulku třeba někde na Facebooku.

Tip č. 4 – Vynechte klišé

Nepoužívejte v titulcích klišé a nicneříkající fráze. Protože nikdo si nepůjde číst váš článek o tom, že „Jaro už klepe na dveře“ ani že „Všechno souvisí se vším“.

Tip č. 5 – Provokujte

Nic nevzbudí tolik pozornosti jako lehce kontroverzní nadpis. Zkrátka něco, co lidi nadzvedne ze židle, u čeho si řeknou – počkat, co to je za blbost? Třeba něco jako: “Sršni v chalupě? Nechte je žít, oni vám neublíží.”

Tip č. 6 – Používejte otevřené otázky

To jsou ty, na které se nedá jednoduše odpovědět ANO/NE a na které není hned jasná jedna správná odpověď. Dobře fungují otázky začínající Proč, Jak, Kdy, Kolik apod.

Třeba:

  • Kolik vás bude stát nový web?
  • Proč se letos okurkám nedaří?
  • Jak psát kreativní texty?

Tip č. 7 – Používejte číslice

Určitě jste si všimli, že obrovská spousta článků nese titulek ve stylu:

  • 5 tipů, jak si přitáhnout ideální zákazníky
  • 8 způsobů, jak zhubnout bez diety
  • Jak jsme vydělali 700 tisíc za 5 dní

To proto, že používání číslic v nadpisech je praxí prověřený způsob, jak upoutat pozornost. A když říkám číslice, myslím fakt číslice – tedy psáno číslem, nikoli slovem. Číslice je prostě trošku jiný klikyhák než písmenko, a náš mozek ji v záplavě textu okamžitě identifikuje.

Tip č. 8 – Inspirujte se

To je takový tajný tip profesionálních copywriterů, o kterém se moc nemluví. A který funguje dokonce i tehdy, když vás zrovna vůbec nic kloudného nenapadá. Anebo jste si mysleli, že profesionální copywriteři sypou geniální titulky z rukávu na povel? 

Kdepak. Inspirují se z titulků, které opravdu fungují. Dělejte to taky tak a zapisujte (nebo ukládejte) si nadpisy, které vás zaujaly. Dobře postavené titulky jsou totiž vytvořené na základě nějakých ověřených pravidel, podle vyzkoušených postupů, které šetří čas a přinášejí peníze. Dají se tak neustále dokolečka recyklovat, přizpůsobovat různým kontextům a adaptovat na nejrůznější situace. 

Nekopírujte, ale vesele a s klidným svědomím se inspirujte. A hlavně přemýšlejte o tom, proč který titulek zabírá. Dokud nepochopíte princip, fungovat vám to nebude.

Tip č. 9 – Nechte si na to čas

Na psaní titulku si nechte dostatek času. Není vůbec žádnou výjimkou, že vymýšlení titulku zabere 80 % z tvorby celého článku. Nenechte se tím odradit, je to normální. Pište si různé varianty, kombinujte, zkracujte a přepisujte, dokud nezískáte ten nejlepší titulek na celém světě.

A možná vám ještě vrtá hlavou, jestli je lepší psát titulek na začátek, předtím než se pustíte do samotného článku, anebo až na konec.

Řeknu vám, jak to dělám já, a proč. Já si na začátek vždycky nahodím nějakou pracovní verzi, abych si přesně definovala, o čem budu psát a jaký je cíl mého článku. Aby se úplně náhodou nestalo, že se během psaní o tom, jak tvořit neodolatelké titulky, najednou dostanu třeba k tématu japonské gastronomie.

A když mám článek hotový, pustím se do finalizace titulku. Většinou mi totiž psaní samotného článku přinese nové nápady a novou inspiraci, čehož se pak při ladění nadpisu dá výtečně využít.

A jak to děláte vy? Píšete titulek hned na začátek, anebo si to necháváte až na samý závěr? Napište mi to do komentářů!

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře