Co o vás prozradí vaše texty (dřív, než si je někdo přečte)

Určitě už se vám stalo, že jste se ocitli na nějakém webu, a vůbec jste neměli chuť se začíst. Přestože vás obsah zajímal, možná jste tam měli původně v úmyslu i nakoupit, ale něco ve vás se prostě vzpíralo a křičelo “rychle odsud pryč!”

Sami ani nedokážete přesně říct, co to bylo, víte jen to, že jste se na tom webu nebo e-shopu vůbec necítili dobře a prostě se vám tam nechtělo ani být, natož si tam něco číst.

Ukážu vám teď 6 nejtypičtějších přešlapů, kvůli kterým lidi z vašeho webu možná prchají dřív, než si vůbec něco přečtou. A u každého se společně zamyslíme i nad tím, co takový text vlastně vypovídá o vás samotných a o vašem podnikání.

Budeme se dneska bavit víc o formě než o obsahu textu, ale právě forma rozhoduje o tom, jestli ten obsah vůbec bude chtít někdo konzumovat.

Přešlap č. 1 – Mrňavá písmenka

Tohle je úplně nejčastější a nejtypičtější chyba, kterou pravidelně řešíme s účastníky online Výzvy přepište si web za 10 dní. A proto jsem ji zařadila hned na první místo: Prťavá písmenka, na která aby si člověk bral lupu, a ideálně ještě v kombinaci s příliš nahuštěným řádkováním.

Zamysleli jste se někdy nad tím, co o vás takový text vypovídá, ještě než si ho vůbec někdo začne číst? Tak já vám to povím. Takový text působí uťáple, ustrašeně, nesebevědomě a nepřesvědčivě – a to je to první, co se zapíše do hlavy lidí, kteří přijdou na váš web. Proč potom nemají nejmenší chuť se začíst, už je vám asi nad slunce jasné.

Navíc tím předem úplně vyřadíte z procesu ty čtenáře, kteří nemají zrovna ostříží zrak a nemají ani po ruce nějaké to zvětšovací sklo. Myslete i na ně a dopřejte svým textům i svým zákazníkům nějakou příjemně čitelnou velikost písma.

Přešlap č. 2 – Obří písmena

Druhý přešlap není tolik častý, ale setkávám se s tím taky. Nejspíš v důsledku toho, že se všude říká “nepoužívejte moc malé písmo”, mají pak autoři některých webů pocit, že čím větší, tím lepší. Jenže nic se nemá přehánět.

Když si představíte web s obrovským (a navíc ještě dost roztahaným) textem – jak to na vás zapůsobí? Jaký pocit to ve vás vyvolá? Možná už si teď dokážete odpovědět sami. Je to prostě takový strýc Pepin. On byl taky v zásadě sympaťák, ale jakmile se objevil, každý spíš honem koukal, jak co nejrychleji zmizet.

Ano, je to přesný opak než u těch mrňavých písmenek. Příliš velký text působí ukřičeně, a paradoxně úplně stejně nesebevědomě jako příliš malé písmo.

Přešlap č. 3 – Vykřičníky

Vykřičníky jsou skvělý sluha, ale zlý pán. Pokud je používáte s citem a promyšleně, pak je všechno v nejlepším pořádku. Ale když to s nimi přeháníte, efekt je podobný jako u toho příliš obrovského písma – s tím rozdílem, že vykřičníky působí ještě o něco agresivněji.

Návštěvník vašeho webu nebo čtenář vašich textů bude mít pocit, že na něj řvete. A to určitě nechcete.

Přešlap č. 4 – Trojtečky

Mnohdy jsou to ale i dvojtečky, čtyřtečky, pětitečky a jiné mnohotečky v nejrůznějších kombinacích. Velmi často narážím na texty, kde je taková mnohotečka snad za každou větou, nezřídka i uprostřed.

Trojtečka se v psaném textu používá k naznačení nedokončené výpovědi – prostě tam, kde byste rádi ještě něco dodali, ale z nějakého důvodu nemůžete, nebo prostě nechcete.

Když vezmete v potaz, že na webu byste neměli zákazníka nutit, aby si musel cokoli domýšlet – vyjde vám z toho jednoduchá zásada: Trojtečky nemají na webu co pohledávat, pokud s nimi ovšem neumíte zacházet jako s tím nejvzácnějším kořením.

Text přehlcený trojtečkami nepůsobí ani trochu oduševněle, jak se nejspíš mnozí autoři domnívají. Takový text působí… No prostě jako když se neumíte vyžvejknout. :)

Přešlap č. 5 – Verzálky

Často se setkávám taky s celými odstavci textu psanými verzálkami – to jsou taková ta klasická VELKÁ TISKACÍ PÍSMENA. Efekt je opět velmi podobný jako u vykřičníků a příliš velkého písma – prostě takové hulákání v textové podobně.

Verzálky se skvěle hodí na kratší nadpisy nebo zvýraznění jednoho, dvou slov v textu. Když je ale použijete na celý odstavec, působí to jednak trochu neprofesionálně až buransky, ale hlavně se to velmi špatně čte.

Přešlap č. 6 – Moc věcí na jednom místě

Tohle se netýká jen textů. Určitě dobře znáte takové ty weby, kam přijdete, a nahoře na vás bliká banner, na jedné straně upoutávky na produkty, uprostřed aktuální informace v souvislosti s koronavirem, na druhé straně upoutávky na online kurzy, všude spousta obrázků, hejblátek a efektů a mezi tím důmyslně skrytá nějaká veledůležitá informace.

Sami už teď určitě přemýšlíte, jak se v takovém prostředí bude cítit váš zákazník. A myslím, že jste na to kápli. Návštěvník webu se bude cítit přehlcený a zmatený, nebude vědět, kam má dřív koukat.

Ta složitost a komplikovanost v něm vyvolá podvědomý pocit, že u vás bude všechno složité. Od textů na webu, přes nákupní proces až po komunikaci se zákaznickou podporou.

Dbejte na to, abyste předávali informace jednoduše a srozumitelně. Uspořádejte je logicky do smysluplných celků a ponechte na webu jen to, co je opravdu důležité. Dejte svým textům prostor, nechte je dýchat, ať může při brouzdání vaším webem volně dýchat i váš potenciální zákazník.

Pokud sami přesně nevíte, jak na to, pak určitě omrkněte online výzvu Přepište si web za 10 dní. Tam si společně posvítíme nejen na samotné texty na vašem webu, ale právě i na tu vizuální stránku – prostě aby váš web už od začátku přímo vybízel ke čtení.

Vše o Výzvě + aktuální termín najdete na tomto odkazu. >>>

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře