Jak (si) napsat tu nejlepší referenci

Požádal vás někdo o referenci a vy už hodinu sedíte, koukáte do prázdna a nevíte, za který konec to uchopit? Anebo byste naopak VY potřebovali vyrazit ze svých zákazníků nějaké reference, a nevíte, jak na to? V tomto článku se naučíte jedním vrzem obojí.

Reference vs. recenze

Pojďme si ze všeho nejdřív vyjasnit, jaký je rozdíl mezi referencí a recenzí. Všimla jsem si totiž, že se to lidem dost plete. Oboje je to vlastně hodnocení, ale každý z těchto dvou pojmů má trošičku jiný cíl.

Reference

Nejbližším ekvivalentem reference je “doporučení”. Cílem reference je totiž zdůraznit pozitivní stránky a přínosy, které daný produkt nebo služba měly pro náš život nebo naši situaci, a tím doporučit danou věc dalším zákazníkům. Reference tedy zpravidla nekritizuje.

Recenze

Na druhou stranu recenze je spíše uživatelské “zhodnocení”. Cílem recenze tedy je rozebrat daný produkt nebo službu ze všech stran až na atomy a detailně popsat, jaké jsou její silné a slabé stránky. Co se vám líbilo, co se vám nelíbilo, co byste vylepšili a jaký je poměr cena-kvalita. 

Recenze se často píšou v podobě celých sáhodlouhých článků a rozebírají objekt zájmu do nejmenších podrobností. Typicky třeba recenze na nový model iPhonu, nebo v případě beauty blogů na nějaký revoluční kosmetický produkt.

S referencí se setkáte například na webech různých služeb a online produktů, s recenzí pak převážně v e-shopech nebo na hodnoticích serverech typu Heuréka.

Jak na reference

Pojďme se tedy podívat na to, jak napsat (ale i získat) skvělou referenci – to znamená doporučení produktů nebo služeb, které se pak dá vystavit na webu nebo na prodejní stránce. A v případě, že už nějaké ty reference máte, díky tomuto článku zjistíte, které z nich opravdu má smysl na web dávat a které můžete s klidným svědomím upustit do koše.

Možná vás to překvapí, ale reference není jakýkoli pochvalný text, který vám někdo napsal jako reakci na vaši osobu, vaše produkty nebo služby.

Takže třeba takhle dobrá reference NEVYPADÁ:

Ahoj Leni, tvůj seminář byl úžasný. Jsem opravdu ráda, že jsem se ho mohla zúčastnit. Nemám, co bych vytkla. Bylo to opravdu super. Kristýna

U paní Antošové jsme vždy velmi spokojení. Nechci se tu rozepisovat nějak sáhodlouze, ale musím jen doporučit. Skvělá práce, spokojenost.

Kamila je profesionál a bezvadný člověk (pracovaly jsme spolu pro stejnou nadaci).

Proč?
Protože reference musí splňovat několik zásadních kritérií, aby mělo vůbec smysl ji na web dávat.

Jak vypadá dobrá reference

Ideální reference by měla, nebo mohla, obsahovat tyto čtyři prvky:

  1. Očekávání – Jaké jsem měl očekávání, než jsem produkt použil.
  2. Realita – Jak je to ve skutečnosti – ideálně samozřejmě ještě mnohem lepší než to očekávání.
  3. Konkrétní přínosy – Jak konkrétně mi produkt pomohl, čeho jsem díky němu dosáhl, o kolik víc jsem prodal nebo jak přesně se zlepšila moje situace.
  4. Doporučení (výzva k akci) – aby si tu věc nebo službu čtenář určitě pořídil taky.

Ze všeho nejdůležitější je ale bod č. 3 – Přínosy – a proto se u něj pojďme ještě na chvíli zastavit.

Přínosy

Těmi přínosy se tady myslí konkrétní výsledky. Jak se vám (nebo klientovi) ulevilo, když jste si zašli na masáž. Že jste tam dolezli sotva po čtyřech a dneska už jste mohli jít normálně do práce.

Že díky tomuhle skvělému online kurzu už nepřežíváte od výplaty k výplatě, ale dokážete ušetřit několik tisíc každý měsíc, a teď jste konečně mohli koupit dceři to nové kolo.

Anebo třeba jen to, že se klientka díky vašemu návodu na péči o pleť začala mít víc ráda a když jde kolem zrcadla, vždycky se na sebe usměje.

4K

Dobrá reference by navíc měla splňovat tato 4 K:

  • Krátká
  • Konkrétní
  • Kladná
  • Kořeněná emocemi

A emocemi se tady nemyslí nějaké srdceryvné výlevy – emoce do textu nejlíp dostanete popisem konkrétních situací a příběhem. Třeba o tom, že jste konečně mohli koupit dceři to nové kolo. Jedna věta, ale příběh plný emocí.

Fotka a „podpis“

Opravdu autentická reference by měla obsahovat ještě pár věcí:

  • fotku
  • celé jméno
  • pozici nebo zaměstnání
  • případně web

Pak bude reference působit mnohem důvěryhodněji a autentičtěji.

Pokud se věnujete nějakým citlivým nebo intimním tématům, dost možná vaši klienti nebudou chtít sdílet celé jmého a fotku – to je pochopitelné. Ale pokud je to jen trochu možné, pracujte s nimi.

Skvělá reference pak může vypadat třeba nějak takhle:

Jak napsat referenci

Více informací o výzvě Přepište si web za 10 dní najdete tady. >>>

Jak referenci získat

Tak a teď už vám asi vrtá hlavou jen to, jak a kde ty dobré a kvalitní reference brát. Protože vy už teď samozřejmě víte, jak takovou skvělou referenci napsat, ale vaši klienti o tom nejspíš nemají ani páru…

Tak za prvé – o reference je třeba aktivně žádat. Nečekejte, až vám ji někdo napíše sám. Je pravda, že ty spontánní a živelné reference většinou bývají nejlepší, ale jak často vám takovou někdo napíše? Nemůžete donekonečna jen čekat, až se někdo milostivě uráčí.

Jednoduše svým klientům napište, poproste je o napsání reference a rovnou k tomu i přiložte návod, jak na to (anebo přímo tenhle článek). Můžete jim položit pár konkrétních otázek, na které byste rádi slyšeli odpověď.

Třeba:

  • Jaké bylo jejich očekávání?
  • Jaké jim produkt nebo služba přinesla konkrétní výsledky?
  • Co přesně se díky vašemu produktu změnilo k lepšímu?
  • Jaká jedna věc se jim líbila ze všeho nejvíc?

Tím je krásně navedete na to, co od nich potřebujete slyšet, a vyhnete se tak zklamání z další reference, která je sice milá a pozitivní, ale pro účely vašeho webu nepoužitelná.

Z odpovědí na otázky už si pak sami text reference snadno poskládáte, a můžete ho eventuálně poslat klientovi k finálnímu schválení.

Tím, že zákazníky šikovně pobídnete a řeknete, jak na to, pomůžete sobě i jim – protože oni často prostě jenom nevědí, co do té reference mají psát.

Vyzkoušejte a dejte vědět, jak to zafungovalo.

A taky sdílejte tenhle článek, kde se dá. Ať všichni vědí, jak vám mají psát (a dostávat) ty nejpřitažlivější reference na světě! :)

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře