Jak získat pozornost na internetu? 7 zásad pro psaní textů online

Internet je extrémně rušivé prostředí a udržet tady pozornost čtenáře není vůbec jednoduchá věc. V tomto článku se společně podíváme na to, jaké jsou rozdíly mezi psaním (i čtením) online a offline a jak udržet zájem vašeho online čtenáře co nejdéle.

Prozradím vám, jakými prostředky udržet pozornost čtenáře na internetu a které zásady byste měli při psaní online textů dodržovat vždy, všude a za všech okolností.

Online vs. offline

Zamyslete se teď nad tím, jak se cítíte, když si otevřete klasickou knížku nebo noviny a jak se vaše pocity budou lišit, když čtete třeba článek na internetu. „Papírové“ knihy, noviny a časopisy čteme většinou jako relax. Zažíváme u toho pocity pohody, klidu a uvolnění. Čteme poctivě slovo za slovem, větu za větou, a nedělá nám problém dočíst do konce i článek, který nás ve skutečnosti nijak dramaticky nezaujal.

Texty online naopak čteme mnohem rychleji, méně pečlivě, často přeskakujeme celé odstavce, a když nás text nezaujme, prostě klikneme na červený křížek vpravo nahoře a nazdar.

Internet je totiž extrémně rušivé prostředí. Ze všech stran se vám do hlavy dobývají reklamy, další články, e-maily, upozornění na Facebooku, zprávy na chatu. Při čtení online jsme mnohem méně soustředění a silným faktorem ovlivňujícím naše chování je tu stres.

Na internetu je tedy daleko těžší zaujmout a udržet pozornost čtenáře. K tomu, aby text na internetu opravdu dobře fungoval – tedy zaujal natolik, že čtenáře naláká, zaujme a ideálně mu i něco prodá – je potřeba dodržovat několik základních pravidel.

1. Pište konkrétně a srozumitelně

Lidé na internetu chtějí jasné, stručné, přesné a přehledné informace. Pokud hledají nějakou informaci, chtějí ji najít hned. Nechtějí se k ní prodírat houštinou zbytečných povídaček a nepodstatných souvislostí. Vlastně ji vůbec nechtějí hledat. Chtějí ji dostat naservírovanou na zlatém podnose.

Ujasněte si, co chcete říct, a nesnažte se to za každou cenu všemožně duchaplně zabalit a vycpat.

Vaším cílem je klientovi čtení a porozumění textu maximálně usnadnit. Nezahlcujte ho proto nepodstatnými detaily, dlouhými úvody ani zbytečnou slovní vatou. Je to ve vašem vlastním zájmu. Lidé jsou v dnešní době přehlceni informacemi ze všech stran, a oceňují tak informace podané stručně, jasně a nejlépe v kostce.

2. Pište přirozeně a lidsky

Takže teď si prosím pěkně vygumujte z hlavy všechno, co jste se naučili v hodinách slohu, a především všechny zásady úřední korespondence.

Hned potom si představte svého ideálního klienta a zkuste si s ním imaginárně pohovořit u kafe. Než se pustíte do psaní své prodejní nabídky na web, představte si, že spolu s klientem sedíte v kavárně. Nalaďte se na komunikační tón, jakým se s ním budete bavit.

Mluvte k němu úplně přirozeně, lidsky, jako člověk ke člověku. Uvědomte si, jaká použijete slova, jaké fráze, jaké obraty – opravdu budete říkat slova jako jižnyní

A úplně stejně pište i svoje texty. Lidsky, přirozeně, uvolněně. Nepíšete slohovku ani obchodní smlouvu. Vedete se svým klientem pohodovou přátelskou konverzaci.

3. Pište o klientech

Počítejte prosím s tím, že návštěvník na váš web nepřišel primárně kvůli vám, ani kvůli vašemu skvělému produktu. Přišel proto, že hledá řešení pro své vlastní problémy nebo touhy.

A právě na tom je třeba stavět všechny vaše texty. Ne na tom, že “nabízíte takové a makové produkty” nebo “že poskytujete služby na míru”. Vašeho zákazníka zajímá jediné: Co z toho všeho bude mít on sám.

Nepište tedy o sobě, nepište o druhých, pište o svém zákazníkovi. Zaměřte se na to, co mu váš produkt nebo služba přinese. A přímo jemu to taky pěkně do očí řekněte. Nepište, co oni nebo my. Kde to jen trochu jde, přeformulujte své sdělení do 2. osoby (vy).

4. Zaměřte se na přínosy

Tím neříkám, že fakta nejsou důležitá. Fakta jsou důležitá, ale přínosy rozhodují o tom, jestli zákazník nakoupí. A právě přínosy jsou to, co zákazníka zajímá a na co slyší. Zaměřte se tedy především na to:

  • Jaký dopad ta fakta mají na klientovu situaci?
  • Jak se díky tomu změní jeho život?
  • Jak se bude cítit?
  • Co bude prožívat?

Viděla jsem kdysi v metru jednu reklamu na sušičku, která říkala:

Už nemusíte přeskakovat sušák!

To je přesně ono! V případě sušičky jsou samozřejmě fakta také důležitá. Ale pokud chcete zaujmout, tak barva a rozměry nikoho pro koupi sušičky nenadchnou.

5. Výzva k akci

Každý text na vašem webu – ať už se jedná o článek, prodejní text, anebo o stránku O mně musí mít vždy nějaký konkrétní cíl. A pak je samozřejmě potřeba zákazníka motivovat k tomu, aby daný cíl splnil.

Ať už je to cokoli, nesmí chybět zřetelná výzva k akci. To znamená, že prostě jasně a konkrétně řeknete čtenářům, co teď mají udělat.

Náznaky totiž nefungují a lidi u internetu opravdu nemají čas si něco domýšlet. Takže proč to nechávat náhodě? Prostě jim to řekněte. Jednoduše, jasně, otevřeně a sebevědomě.

Chcete, aby si od vás zákazník objednal konzultaci? Aby vstoupil do online kurzu? Koupil knihu? Tak mu to prostě řekněte. Správně formulovaná výzva k akci prokazatelně zvyšuje konverze. A opravdu nemusí být nijak agresivní ani vlezlá. Stačí třeba:

Nečekejte, že si někdo bude něco domýšlet. I když vám samotným to připadá úplně, ale úplně nad slunce jasné, stejně to zákazníkům řekněte. Usnadníte jim tím rozhodování, co dalšího mají teď udělat. 

6. Jednoduše a k věci

Pravidlo jednoduchosti zní: Co se dá napsat jednoduše, to napište jednoduše. Na vašem webu opravdu není prostor pro žádnou exhibici vašich spisovatelských dovedností.

Pokud si libujete v souvětích na 4 řádky, zkraťte to. Rozdělte složité větné konstrukce do jednodušších vět. Nezahlcujte své zákazníky zbytečnými detaily, neodvádějte pozornost, zaměřte se vždy jen na jednu důležitou věc.

Váš web má sloužit primárně Vašemu klientovi, a díky tomu bude dobře sloužit i vám. Obráceně to bohužel nefunguje. ;)

7. Strukturovaně

Možná už jste někdy slyšeli, že lidi na internetu nečtou. A možná jste si mysleli, že je to pěkná blbost. Jenže ono je to doopravdy tak. Na internetu totiž nečteme, na internetu tzv. „skenujeme“. To znamená, že pohybujeme očima po stránce dolů cik-cak, přeskakujeme dlouhé části textu a zastavíme se jen u toho, co nás zaujme.

Nabídněte proto čtenářům svých textů záchytné body, které upoutají jejich pozornost. Těmi záchytnými body mohou být:

  • nadpisy a podnadpisy,
  • tučné písmo
  • obrázky
  • ikony
  • bloky
  • odrážky
  • číslované seznamy

Cílem zkrátka je vyhnout se dlouhým pasážím souvislého a málo členěného textu. Běžný text rozdělte do krátkých odstavců a mezi nimi používejte dvojité řádkování, aby text působil vzdušně a nevypadalo to jako moc velká hromada písmenek.

Když všechny tyto zásady dodržíte, uvidíte, že návštěvníci stráví na vašem webu mnohem víc času, častěji dočtou vaše texty až do konce a častěji taky udělají přesně to, co se od nich očekává.

Ještě mnohem víc dalších tipů, triků, fíglů a doporučení ode mě dostanete v online výzvě Přepište si web za 10 dní. A podíváme se tam spolu konkrétně na váš vlastní web a na všechno, co by se na něm dalo zlepšit.

Více informací i aktuální termín najdete na tomto odkazu. >>>

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře