#koronavýzva: Čím teď nejvíc prospějete sobě i druhým?

Trochu mě štvou všudypřítomný motivační videa o tom, že máte teď hlavně meditovat, spojit se sami se sebou a celý vesmír (a dokonce i virus) si z vás sedne na zadek. Aniž bych chtěla jakkoli zpochybňovat přínosy vnitřní práce a meditace – jsem toho názoru, že teď je především potřeba zvednout pozadí z meditačního polštáře a v rámci možností jednat.

Nejsem úplně takovej ten charitativní typ, kterej se žene po hlavě do první linie při každém sebemenším náznaku blížící se katastrofy. Ale nejsem ani ignorant, kterej si zaleze doma pod stůl a čeká, až se to přežene.

Jasně, že chodím s rouškou, myju si ruce a po procházce důkladně desinfikuju psovi tlapičky. Trochu mě ale štvalo, že bez šicího stroje a řidičáku nevím, jak pomáhat nějak víc “fyzicky”. A postupně mi došlo, že je tu ještě spousta dalších věcí, které můžu dělat pro to, aby současná krize měla na náš svět co nejmenší dopad. A můžete je udělat i vy – bez stroje i bez řidičáku.

Prodávejte, prodávejte, prodávejte

Nenechte se odradit tím, že někteří lidi mají k marketingu a prodeji čehokoli v časech korony nepřekonatelný odpor (a možná od nich schytáte i pár šťavnatých hejtů). Pokud to váš byznys i v této drsné době umožňuje, tak prostě prodávejte!

Abychom si rozuměli – nebavíme se tady o marketingu, který parazituje na strachu, a už vůbec ne o hyenismu, který s sebou bohužel každá krize taky nutně přináší.

Zejména my – online podnikatelé – máme tu výhodu, že jsme stále schopni točit koly ekonomiky a podporovat oběh peněz. Nenechte si vnutit názor, že v této době je prodávat cokoli kromě desinfekčních gelů nevhodné. (A i ty by podle některých chytráků měly být nejlépe zadarmo.) 

Protože – představte si, že by si to řekli všichni. Už teď je jasné, že ekonomika půjde na nějaký čas pěkně do kopru. Nejvíc ze všeho tedy světu pomůžete tím, že nepřestanete prodávat.

A jestli máte ryze offlinový byznys a přišli jste ze dne na den o všechny kšefty – je mi to neskutečně líto. Vidím ale kolem sebe spoustu lidí, kteří dokázali stejnou rychlostí přetavit své podnikání do online podoby. Lektoři učí přes Skype, kamarádka – učitelka tance – natáčí svým studentkám taneční hodiny na video, muzikanti streamují online, kadeřnice točí tutoriály s účesy… Mám dojem, že v dnešní době už se dá do onlinu převést skoro cokoli, snad s výjimkou pohřebních služeb a vaření piva. :)

Neskládejte ruce do klína a přemýšlejte! Jsem přesvědčená, že i vy sami máte aspoň nějakou možnost. I kdyby to teď zrovna nevydělalo hromadu peněz, můžete takovou např. online lekcí zdarma získat hromadu příznivců, kteří si na vás velmi rádi za pár týdnů vzpomenou. A jestli vás fakt ale jaktěživo nic nenapadá, klidně mi zavolejte. Vsadím své nejlepší lodičky, že nás společně něco trkne.

Můžete-li, utrácejte

Jestliže vás současná situace nezasáhla natolik, že si zoufáte, kde příští měsíc vezmete na nájem – nakupujte. Pokud si to jen trochu můžete dovolit, nepřestávejte utrácet. S rozmyslem a s ohledem na svou situaci systematicky pouštějte peníze do oběhu.

Protože čím víc peněz utratíme, tím víc lidí bude moct zaplatit svoje zaměstnance a nakrmit svoje rodiny.

Podporujte hlavně svoje malé lokální dodavatele, protože ti jsou na dnešní situaci biti ze všech nejvíc. Nakupujte obědy s sebou ze své oblíbené restaurace, nakupte už teď dárky na Vánoce z kamarádčina e-shopu, objednejte si už dnes tu skříňku na míru, kterou jste plánovali pořídit až v létě.

Já jsem si takhle třeba objednala hned několik kousků ze svého oblíbeného butiku – a měli jste vidět, jakou radost jsem paní majitelce svým nákupem udělala. Už jen za ten pocit mi to rozhodně stálo! (A taky budu v karanténě samozřejmě strašně moc šik a sexy.)

Inspirujte

K něčemu se vám přiznám. Na rozdíl od spousty svých kamarádek a známých mám velmi pohodovou situaci. Podnikám online, takže jsem se neocitla ze dne na den úplně bez příjmu. Pracuju doma jako obvykle, děti nemám, s mužem si na nervy nelezeme, takže karanténa nám (až na ten zákaz shromažďování) do života taky nijak radikálně nezasáhla.

Psíchologickou péči mám navíc doslova na dosah ruky.

Schopný psobní psícholog je v dobách krize nedocenitelný! :)

Nebojím se. Ani o sebe, ani o své blízké. Prostě mám v hlavě přepínač nastavený do polohy “bude to brzy dobrý”, a absolutně si nepřipouštím jinou možnost. Netvrdím, že to tak mám v každé náročné situaci, ale teď ano a beru to jako svou velkou výhodu.

Už mnohokrát jsem se přesvědčila, že stačí jeden pozitivní e-mail, telefonát nebo třeba jen fotka pro radost – a lidem na druhé straně to dovede neskutečně zvednout náladu! A o to tady jde. Každá špetka radosti a optimismu v dnešní době přispívá k lepší náladě ve společnosti. A dobrá nálada mírní úzkost a stres, které, jak známo, oslabují imunitu. ;)

Pokud se cítíte podobně silní a v pohodě jako já, zkuste to taky:

  • Volejte a pište svým blízkým a dodávejte jim optimismus a naději.
  • Když si píšete se svými klienty či dodavateli, připojte pár řádek podpory.
  • Sdílejte radostné události z téhle neradostné doby.
  • Podporujte ostatní v tom, aby se chovali zodpovědně a ohleduplně.
  • Motivujte lidi a pomozte jim vymyslet, jak i oni můžou pomáhat. (Já sama šít nemůžu, ale aspoň se mi podařilo přesvědčit mamku. Ta teď jako divá šije roušky do místní lékárny.)

Buďte laskaví

Přistihla jsem se mnohokrát. Když jsem ještě před “befelem” viděla venku někoho bez roušky, hned jsem si říkala, co je to za nezodpovědného hulváta.

Ale pak jsem pochopila, že třeba ten člověk není na Facebooku, kde se všichni fotíme v rouškách a předháníme se, komu to víc sekne. Třeba prostě roušku nesehnal, a nikdo mu zatím neřekl, že se dá vyrobit i doma z kapesníku nebo starého trička…

Proč mě hned nenapadlo, že nejlepší reakce v takové situaci je zeptat se, zda dotyčný nepotřebuje pomoct?

Když jakási paní na Facebooku poptávala 3 růžové roušky, ťukala jsem si na čelo a říkala si “a krajkovou bys, ty náno, náhodou nechtěla?” Prvních pár komentářů pod příspěvkem se neslo v podobném duchu, ale pak jiná paní nabídla, že růžové ráda ušije, hned po ní zase nějaký pán, že zajistí odvoz a přidala se ještě další slečna, že dotyčné paní zajde na nákup.

Zastyděla jsem se až na dole zádech. Protože tohle je to, co teď (a vlastně vždycky) všichni nejvíc potřebujeme! Místo arogance být na sebe laskaví, místo odsuzování se radši zamyslet, jak bychom druhému mohli pomoci, i kdyby mu to prostě jenom udělalo radost…

Přiznám se, že tohle mi občas ještě tak dobře nejde. Ale inspiruju se a učím se to. A chci o to poprosit i vás. Pomůže to druhým a pomůže to i nám všem.

Tahle fotka sousedské výpomoci nasbírala na FB už přes 400 lajků a srdíček

Dejte si #koronavýzvu

Třeba jako já nemůžete šít roušky nebo rozvážet stařenkám nákupy, ale stejně se můžete rozhodnout, jak se svým časem teď naložíte. Pokud se zrovna nestaráte o čtyři děti, manžela a ještě dvě nemocné babičky, nejspíš teď máte oproti normálu docela dost času navíc.

Je jen na vás, co s ním uděláte. Můžete celé dny sjíždět internet a nadávat – na vládu, na roušky, na karanténu, na Čínu… Anebo se rozhodnete vzít situaci do svých rukou a vytěžit z ní pro sebe maximum.

Osobně jsem toho názoru, že teď je naprosto ideální čas zamakat “na byznyse” a věnovat se té nepopulární práci, která přinese své plody až za pár týdnů či měsíců. Co si budeme povídat, většinu času se spíš všichni dřeme “uvnitř byznysu” a všechnu tu neméně důležitou práci kolem neustále odkládáme.

  • Jak dlouho už máte v plánu aktualizovat obsah webu?
  • Jak dlouho už odkládáte úpravu textů v e-shopu?
  • Jak dlouho už si slibujete, že se konečně naučíte stříhat videa?
  • Jak dlouho už jste nenapsali článek na blog?

Dejte si se mnou podnikatelskou #koronavýzvu! Napište mi do komentáře pod článkem závazek, jak pro svůj byznys využijete čas během karantény, a pusťte se do toho. Až bude po všem, společně si to vyhodnotíme a společně si pogratulujeme. Budeme totiž mít obrovský náskok a hrozící ekonomický propad ustojíme se ctí samuraje a nonšalancí Oldřicha Nového.

Moje podnikatelská #koronavýzva zní:

  • Připravit obsah a spustit beta verzi nového webu
  • Napsat scénář 10 videí, která natočím hned po karanténě
  • Aktualizovat svůj profil na LinkedIn
  • A když zbyde čas, psát články do zásoby

Pokud máte v úmyslu pustit se konečně do přepisování webu nebo jiných prodejních textů, mám pro vás ještě jednu dobrou zprávu. Dnešním dnem otevírám vstup do online kurzu Copykiller – prodávejte textem® za zcela mimořádných podmínek. Všechny detaily se dozvíte na této stránce.

Opatrujte se, buďte zdraví, ohleduplní a – #spolecnetodame!

PS: Začít můžete hned teď – třeba tím, že budete sdílet tenhle článek. ;)

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře