Návod na výrobu nadpisu

Jak dlouho vám trvá, než napíšete článek? Hodinu, dvě? A jak dlouho pak vymýšlíte atraktivní, originální a neotřelý nadpis? Hodinu, dvě, tři, čtyři…?

Nejspíš už jste spolykali desítky chytrých tipů, e-booků a článků o tom, jak má vypadat sexy nadpis, který si vyloženě koleduje o to, abyste mu nakoukli pod sukni. To je samozřejmě fajn vědět. Ale nejste-li zrovna typ, ze kterého kreativita stříká dnem i nocí, je vám to nakonec celkem k prdu. Proč? Protože vám zatím nikdo neřekl, JAK takový nadpis vyrobit (a pokud možno u toho nestrávit mládí a neztratit dvě třetiny nervů).

Vsadím se s vámi o kilo sushi, že to máte stejně jako já: Někdy k vám skvělý nadpis přijde úplně sám od sebe, aniž byste hnuli jedinou mozkovou buňkou, a někdy prostě ne a ne kápnout na nic, s čím by se dalo vylézt mezi lidi. Váš mozek snad v tu chvíli zná jen samá klišé, floskule a otřepané fráze. (V lepším případě, v tom horším jen rezignovaně hibernuje.)

Na to, abyste dokázali vyrobit inteligentní a originální nadpis, který zaujme, nepotřebujete mít žádný super extra jazykový (ani jiný) talent. Stačí použít jeden z osvědčených fíglů, a vaše mozkové buňky si klidně můžou vzít zaslouženou dovolenou.

Co se osvědčilo mně:

Pokud nemám (nějakým zázrakem) jasno hned od začátku, nechávám si vymýšlení nadpisu až úplně na konec, až bude celý článek na světě.

Jednak mi během psaní přijde inspirace s daleko větší pravděpodobností než během zírání do prázdné stránky, ale hlavně:

Jakmile se budete za každou cenu snažit vymyslet nadpis jako první, s největší pravděpodobností nevznikne ani samotný článek. Protože to si dřív okoušete všechny nehty i tužky.

Tak a jdeme na konkrétní postupy a tipy, a dám krk (i to kilo sushi, co jsem před chvílí vyhrála) na to, že budou platit i na vás.

1. Pátrejte v obsahu článku

Projděte si celý článek větu po větě, hledejte nosné myšlenky a zkoumejte, která z nich nejlépe vystihuje podstatu sdělení nebo která by mohla v podobě nadpisu vzbudit čtenářovu zvědavost. Určitě takovou najdete. Někdy se dá použít tak, jak ji autor stvořil, někdy jí bude slušet lehká úprava fazóny, ale to už nechám na vás.

2. Hláška

Dal by se obsah článku vystihnout nějakým rčením? Nepřichází vám v souvislosti s tématem na mysl nějaká známá hláška z filmu? Co třeba přísloví, název známé písně nebo knihy? Už ho máte? Paráda. Tak teď už se jen zamyslet nad tím, jak ho lehce pozměnit tak, aby jeho původ zůstal jasný, ale aby vyzníval vtipně a originálně.

Př.:
Někdo to rád sladkokyselé (může se hodit třeba foodblogerům)
Brána jazyků uzavřená (zabýváte-li se tématem alternativních výukových postupů)

3. Nadsázka

Napište si základní myšlenku článku a pěkně ji nafoukněte. Jen do toho, nebojte se, kdo by si nechtěl jednou za čas trochu zapřehánět? Důležité je, aby bylo na první pohled jasné, že jde o fór, tak se opravdu nedržte zkrátka. Není nic horšího, než nesmělý pokus o vtip.

Dovolím si tady jeden příklad z vlastního archivu.

4. Výzva

Je cílem vašeho článku motivovat čtenáře k nějaké činnosti nebo ke změně? Pak je volba jasná – uchopte nadpis jako výzvu! Ta by ovšem neměla vyznívat zcela prvoplánově, abyste hned neprovalili celou hlavní myšlenku článku.

  • Špatně: Pište e-maily bez chyb
  • Dobře: Odhalte nejhorší chyby ve vašich e-mailech!

 5. Výsledek

Podobně jako u předchozího bodu – nalákejte čtenáře na to, co se stane, až si článek přečte. Co mu to přinese? Co se v jeho životě změní? Ale pozor, zase ho jen tak zlehka naťukněte. Naznačte, ale neprozrazujte příliš mnoho.

Špatně: Jak na pravidelné spoření
Dobře: Jak i z malé výplaty ušetřit nemalé peníze

 6. Příklad

Mrkněte se, jaké používáte v článku ilustrační příklady. Možná by některý z nich mohl zafungovat i jako velmi neotřelý nadpis. Pokud jsou vaše příklady zábavné až vtipné, jen dobře, takový nadpis zaujme ze všech nejlépe.

 7. Problém

Otevřete hned v nadpisu problém, který čtenář řeší. Má to hned dvě výhody. Jednak z něj bude na první pohled zcela jasné téma článku a to, co se čtenář dozví, za druhé si přitáhne přesně tu správnou skupinu lidí, kterým může něco předat.

  • Hliník, nerez nebo titan? (jak na výběr outdoorového nádobí)
  • Rekonstrukce bez architekta? (výhody a nevýhody)

tinking2_pixabay

Už vás svrbí prsty a nejradši byste hned běželi přepsat nadpisy všech článků na svém blogu? Ještě zabrzděte, mám pro vás pár obecných doporučení:

  • Nadpis by měl odrážet celkovou náladu článku.
    Nesnažte se o originalitu za každou cenu. Je článek spíše vážný a vybízející k zamyšlení? Pak zřejmě nebudete pro nadpis volit rozvernou nadsázku.
  • Neprozraďte všechno hned.
    Nechte si taky něco na potom. Nadpis by měl čtenáře spíš jen tak zlehka naťuknout a vzbudit zvědavost. Přimět ho kliknout a číst dál.
  • Když to nejde, tak to nejde.
    Jasně, ideální nadpis je zábavný, vtipný, neotřelý, inteligentní a originální. Ale když zrovna za nic na světě nic nepřichází, nechte to uležet a jděte se projít nebo vyspat. Mně většinou ty nejlepší nápady přicházejí tehdy, když zrovna nesedím u počítače. Nejčastěji při nějaké stereotypní činnosti, na kterou se nemusím soustředit: vytírání, pečení, mytí hlavy a tak. :)

Jedna moje známá prý s velkým úspěchem používá tenhle fígl: Potopí se ve vaně i s hlavou a zadrží dech, dokud to jde – tím úplně vypne hlava. A když se pak vynoří, aby se nadechla, v tu chvíli je nápad na světě! :)

BONUS: Pokud články rozesíláte klientům do databáze (což předpokládám), nemusíte se trápit dvakrát – jednou při vymýšlení nadpisu, podruhé při porodu atraktivního předmětu e-mailu. Dobrý nadpis poslouží stejně dobře i jako neodolatelný e-mailový předmět.

Máte nějaké svoje vlastní fígle, jak na geniální nadpis? Sem s nimi, ráda se přiučím! Při jakých činnostech a v jakých situacích chodí ty nejlepší nápady vám?

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře