Odpovědi na všechny tyhle otázky jsem si vyslechla minulý týden na konferenci s názvem Content First — kde se ze všeho nejvíc mluvilo jak jinak než o obsahu a obsahových strategiích.
Sama jsem si odtud odnesla hromadu inspirace, spoustu nových až šokujících informací a nekonečný seznam nápadů. A byla bych pěkná mrcha, kdybych si to všechno nechala pro sebe. Proto jsem pro vás z včerejších přednášek vytáhla to nejlepší, ale i nejhorší — zkrátka všechno, co pro vás může být při tvorbě obsahu pro vaše klienty nějak užitečné.
Drsná pravda, která zazněla z pódia hned na úvod přednášky legendární Michaely Losekoot. Jinými slovy, lidi nechodí na vaši Facebook fanpage proto, že by se nějak zajímali o vás, vaši firmu, vaši značku. Sledují vás proto, že u vás najdou něco pro sebe. Pomoc, radu, zábavu, radost, inspiraci, úlevu…
Ale nedělají to kvůli vám. Dělají to kvůli sobě. Z toho logicky vyplývá další geniálně jednoduchá rada:
Opečovávejte lidi, ne svoje firemní profily.
Dejte jim to, co chtějí. Buďte kámoš. Mluvte s nimi jejich jazykem.
Takže jak je to tedy s tou kubistickou lampou?
Když Američan John přijede do Prahy, zajímá ho první sníh na Karlově mostě a Staromák při západu slunce. Protože to je to, co chce se svými kámoši na sociálních sítích sdílet. Je fajn smířit se s tím, že na Johna prostě platí kýč. Nemá smysl snažit se ho intelektuáně vzdělávat. Neoslníte ho kubistickou lampou, která je jediná svého druhu na světě. John chce totiž na Facebooku a na Instáči sbírat lajky, srdíčka a „wow”! Chce, aby jeho kámoši za oceálněm trochu záviděli. Protože:
Sociální sítě stojí na egu.
Škoda, že úvodní poučkou předchozího odstavce se nedržel další přednášející. Vystoupení Štěpána Horna slibovalo prozradit, „jak ve Forbesu dokázali vytvořit newsletter, který odebírá 35 000 lidí a jehož reklamní prostor je vyprodán na rok dopředu.”
Dozvěděli jsme se, jak to celé bylo, co se stalo nejdřív, co potom, kolik to stálo, co to obnášelo a do bude pak… A posluchači se začali courat na záchod a na svých laptopech sjížděli sociální sítě.
Proč?
Protože to celé bylo „o nás”, ale ne „pro vás”. Chybělo tam cokoli, co by si posluchači mohli odnést pro sebe a svůj byznys. Myslete na to vždycky, když budete pro své klienty tvořit nějaký obsah.
Říká social media manažerka české Coca Coly Zuzana Kadlečková. Její přednáška pro mě byla z celé konference jednou z TOP 3. Zuzana prozradila, jak probíhala příprava instagramové kampaně pro olympiádu v Koreji i kampaň samotná. Věřte, nebo ne, i takový kolos, jako je Coca Cola, staví svoje obří kampaně na skutečných lidech, kteří jsou dennodenně v pohotovosti #vednevnoci. :)
Jasně, že taková obří kampaň, jako je olympiáda, se neobejde bez důkladné přípravy. Ale Zuzana potvrdila, že stejně nakonec vždycky nejlíp fungují tzv. „real time” příspěvky a reakce — tedy takové, které vznikají v reálném čase a v reakci na aktuální události a situace.
Tam je totiž nejlépe vidět, že nejste robot, ale ten zmíněný kámoš. Že vám na vašich fanoušcích záleží, že chcete, aby se bavili, že vás to baví s nimi a že to všechno děláte vlastně pro ně.
Se s tím prostě smiřte. :) Aneb jak prohlásil ve své přednášce Jiří Markvart, Idea Maker & Copywriter ve Follow Bubble:
Haters gonna hate.
Nenaděláte nic. Jirka doporučuje (a mně nezbývá než souhlasně přikyvovat a citovat):
Pokud se jedná o konstruktivní kritiku:
Vyslechnout, případně se omluvit. Přemýšlet o tom, jak by se věci daly vylepšit. (V McDonalds například na základě této „zpětné vazby” začali místo vyfotošopovaných burgerů připomínajících spíš plastové makety ukazovat reálně vypadající přirozené fotky.) Reagovat slušně, diskutovat na úrovni, neposmívat se.
Pokud se jedná o klasický troll nebo hejt:
Nic si z toho nedělat a reagovat hlavně s klidem a bez zbytečných emocí. Netrávit s takovým haterem zbytečně moc času a nevěnovat mu příliš mnoho energie. V tomto případě nezaškodí i zdravá ironie či trocha dobře mířeného sarkasmu (zejména pokud je to váš starý známý, oblíbený hater).
Pro ukončení takové konverzace velmi dobře funguje „nabídka spolupráce” — tedy odpověď ve stylu „Vidím, že máte spoustu super nápadů! Pojďme se sejít a probrat je.” Tady končí 99 % všech trollů i těch nejostřílenějších haterů. Vyzkoušejte a dejte vědět! ;)
Jaké marketingové postupy jsou ještě v mezích zákona a dobrých mravů, a na co už si přinejmenším dát dobrý pozor? Na to se ve své přednášce podívala Petra Dolejšová z advokátní kanceláře eLegal.
Ukázalo se, že nejčastějším prohřeškem mezi marketéry je tzv. Freeride — reklama založená na popularitě nebo myšlence někoho jiného.
Typickým příkladem zde budiž slogan firmy Flowee.cz: „Cash jsou všechny bytosti šťastny”, který se svezl na popularitě známé podobně znějící „sluníčkové” předlohy.
Petra taky upozornila na tzv. nekalou soutěž. O tu se jedná v případě, že si prokazatelně „kopnete” do nějaké konkurenční značky tak, aby si na ni příjemce ukázal prstem a řekl „haha”.
Věděli jste ale, že když už si do vás někdo takhle kopne, vy mu můžete úder ze zákona vrátit? S tím souvisí další skvělá myšlenka, která z pódia zazněla:
Dobrý markeťák k soudu nepatří. Marketingové spory se řeší přestřelkou a jen v rámci marketingu.
Říká se taky, že „Legální reklama je nuda.” A něco na tom bude. Vzpomeňte si třeba na to, jak Vodafone nasadil ve své guerillové kampani parohy konkurenční firmě T-Mobile. Soudní spor je prý tenkrát přišel na 4,5 milionu Kč, ale ve výsledných číslech se jim to mnohonásobně vyplatilo.
Z toho plyne celkem logické poučení:
Reklama nemusí být legální, ale musí vám to za to stát.
Znáte HitHit? To je ta známá crowdfundingová platforma, kde lidi sbírají finanční příspěvky, aby mohli realizovat své sny a projekty.
Co byste řekli, že má společného více než 80 % úspěšných hithitových kampaní?
Je to sranda, přátelé.
Ano, to už je ta odpověď: sranda, humor, legrace, zábava, nadsázka.
Čím to, že legrační kampaně jsou úspěšnější než ty „suché”?
Je to podobné jako na sociálních sítích: I tady platí, že lidi ocení, když se k nim chováte jako kámoš. Oni netouží dávat peníze nějaké studené instituci. Mnohem radši podpoří někoho, kdo na ně působí přátelsky a uvolněně a s kým by si klidně vyrazili na pivo nebo na kafe.
Na závěr si neodpustím velkou pochvalu organizátorům akce. Všechno bylo super — od výběru témat přes catering, profi servis až po sympatické prostředí. Příště jdu rozhodně znovu!
Co pro vás bylo z dnešního článku nejvíc objevné? Napište mi to do komentáře!