Docela často mi píšete, že vás moje e-maily baví a že jsem snad jediná, od koho maily nejen pravidelně čtete, ale dokonce se na ně vyloženě těšíte. A taky se často ptáte, jak to dělám, a jestli bych pro vás neměla nějaký návod, jak byste se to mohli naučit taky.
V dnešní době je čím dál tím náročnější zaujmout, i když se zákazníkům protunelujete až do jejich osobní e-mailové schránky. Lidi jsou přehlcení marketingovými e-maily všemožných obchodníků, prodejců i rádoby obchodníků a rádoby prodejců. A udržet si jejich pozornost dlouhodobě je prostě ořech jako kokos.
V první řadě je klíčové uvědomit si, že i marketingový e-mail je pořád prostě e-mail. A e-maily spadají do kategorie osobní komunikace. Z toho celkem logicky vyplývá, že i v marketingových e-mailech je potřeba být přiměřeně osobní a projevovat klientům skutečný zájem.
Můj první tip tedy zní:
O jejich touhách, potížích, nesnázích, situacích, radostech, emocích. Upřímně se o ně zajímejte. Nepište věci jen proto, že vám to někdo řekl v marketingovém kurzu. Ono se to totiž pozná. Vnímejte, jak se asi váš zákazník cítí.
Když bude každý váš e-mail obsahovat jen prodejní nabídku bez špetky projeveného zájmu o potíže, strachy, pocity a životy vašich klientů, velké sympatie ani důvěru tím nevzbudíte.
A tím nemyslím jako ulízaný podomní obchodník, který se chová, jako když jste spolu pásli krávy. Myslím fakt jako kamarád. Mile. Lidsky. Přátelsky. Jazykem, kterému vaši klienti rozumějí.
Zkuste si představit, že si se svým zákazníkem povídáte u kafe. A přesně takovým způsobem pište i svoje e-maily. Nejlíp si to otestujete tak, že si text po sobě přečtete nahlas. Sami uvidíte, jestli se u toho cítíte přirozeně a pohodově, nebo jestli vás z toho chytá křeč.
Pište o věcech a tématech, která vaše zákazníky doopravdy zajímají. Ideální je, když jim to rovnou pomáhá vyřešit nějaké trable nebo naplnit nějakou touhu. Ukazujte, že jim rozumíte. Že vás zajímají. Že jsou pro vás důležití a že víte, jak jim pomoct.
Reklamní vsuvka :)
Pokud si zatím přesně nevíte rady, jak vlastně váš ideální zákazník mluví a co se mu honí hlavou, přihlaste se do mini-online kurzu Seznamka s ideálním klientem, a tam tomu společně přijdeme na kloub! ;)
Protože e-mailový předmět prostě rozhoduje o tom, jestli si ten váš vypiplaný sympatický, vstřícný a užitečný e-mail vůbec někdo přečte. V e-mailovém předmětu je naprosto klíčové vzbudit zvědavost.
Používejte:
Nebojte se být trochu kontroverzní. Ideální je, když už v samotném předmětu naznačíte, že znáte řešení klientova problému.
K tomu, aby se váš e-mail odlišil od stovek dalších e-mailů, které dennodenně zaplaví zákazníkovu schránku, můžete využít i číslice (např. “4 tipy” – psáno opravdu číslicí, ne slovem) a zkuste s citem i emotikony. Je totiž dokázáno, že čísla a obrázky v té změti písmenek velmi spolehlivě připoutávají pozornost.
Tak do toho – a dejte vědět, jak to zafungovalo!