Krize není důvod k tomu, abyste přestali prodávat. Krize je příležitost, jak začít dělat věci jinak. Nepopírám, že v této době – víc než kdy dřív – je pro lidi o něco těžší sáhnout po platební kartě. Přinejmenším v tom smyslu, že si nákup nepromyslí jen dvakrát, ale hned radši pětkrát. A tak není od věci udělat všechno pro to, abychom jim rozhodování a celý nákupní proces maximálně usnadnili.
Čím můžete začít teď hned?
V této složité době je naprosto zásadní poskytovat jasné a srozumitelné informace. Lidi potřebují ihned vědět, co si kupují, za kolik, jak si to mají koupit a co se stane pak.
Nesnažte se jim nákupní proces komplikovat slovními hříčkami, metaforami a originálními slovními obraty. Riskujete, že zrovna nebudou v takovém duševním rozpoložení, kdy si s vámi chtějí hrát, anebo že to prostě a jednoduše nepochopí.
Obzvlášť velký pozor si dejte na kreativní texty na tlačítkách. Místo jaksi neuchopitelného “Chci se ponořit do tajemství své duše” napište prostě “Objednat koučink”.
Moc dobře vím, jak je někdy těžké nenechat se opájet květnatostí vlastního psaného projevu. Ale i tady platí, že v jednoduchosti je síla. Podejte všechny informace maximálně srozumitelně a konkrétně. Kreativitu pak můžete vybouřit třeba na sociálních sítích.
Podívejte se na svůj web. Může si tam návštěvník teď hned něco koupit? Máte na všech hlavních stránkách webu zřetelné tlačítko, které ihned umožní zákazníkovi vstoupit do nákupního procesu? Nebo se musí k nabídce vašich služeb proklikávat přes dvě podstránky?
Nabídněte zákazníkům příležitost dostat se k nákupu na jedno kliknutí. Typicky se tento problém objevuje např. na stránce “O mně”. Jen se tam podívejte. Máte i tam jasnou výzvu k akci a přímý odkaz na vaše služby nebo produkty?
Jak je na tom vaše prodejní stránka nebo e-shop? Jsou tlačítka dost velká, příjemně kontrastní a viditelná na první pohled? Nebo musí člověk scrollovat tři metry a vzít si na pomoc lupu, aby aspoň jedno našel?
Je váš web na první pohled jednoduchý, čistý a přehledný? Ponechte tam jen to, co je opravdu důležité. Web, který je přehlcený obsahem, působí složitě a vysílá do podvědomí návštěvníka zprávu, že tady bude všechno složité. Nákupním procesem počínaje a komunikací se zákaznickou podporou konče. Stejné je to např. i s použitým fontem.
Víte, že některé restaurace záměrně využívají v menu komplikované fonty? Protože je dokázáno, že složitý font vzbuzuje u zákazníka pocit, že i příprava jídla je složitá a náročná (což samozřejmě dále ovlivňuje vnímání ceny).
Odstraňte všechny bariéry. Udělejte to všechno maximálně jednoduché. Tak, aby to zvládla i vaše babička. (A klidně si to na ní hned vyzkoušejte.)
Lidé to mají dneska složité až až. Nepotřebují si komplikovat život tím, že se budou snažit vyznat na vašem webu, aby si mohli milostivě něco koupit. To se radši seberou a půjdou nakoupit ke konkurenci, i když má třeba o trochu vyšší ceny.
Nad každým odstavcem textu se zamyslete, jestli by se to dalo zkrátit, případně úplně vypustit. Lidi si na váš web nepřišli číst, přišli tam nakoupit. Važte si jejich času i toho, že chtějí nakoupit právě u vás. Nenuťte je louskat zbytečné litanie a jednoduše jim nabídněte řešení jejich problému.
To se netýká čistě jen textu. Vyhažte všechny zbytečné obrázky a jiné vizuální prvky, které jen odvádějí pozornost a komplikují orientaci. Zjednodušte nabídku tak, aby se zákazník nemusel složitě rozhodovat nad různými variantami. Pokud máte na webu 3 e-booky zdarma, k tomu podcast a ještě video – právě jste vytvořili dokonalou rozhodovací paralýzu. Je velmi pravděpodobné, že si návštěvník nakonec nestáhne ani jedno z toho.
Snažte se docílit toho, aby byl váš web víc na koukání, míň na čtení. O zjednodušení a zkrácení textů už tu řeč byla. To, co vám zbylo, je ještě potřeba uspořádat tak, aby se na to hezky koukalo a působilo to odlehčeně a “jednoduše”. Místo jednolitého textu tedy raději:
Pořád se ale držte pravidla jednoduchosti. Takže žádné divoké kombinace fontů, řezů písma a barev. Pomůže to u zákazníka navodit pocit, že všechno plyne hladce, je to jasné, čisté a snadné.
Různé zdroje uvádějí, že v dnešní době už se odehrává více než polovina nákupů přes mobil. Pokud jste responzivitu pro mobilní zařízení doteď ignorovali, nejspíš přišel čas vzít ji konečně na vědomí. Protože co se stane, když polovině návštěvníkům vašeho webu ukážete něco takového?
Ne každý bude mít náladu, trpělivost a dostatečnou technickou zdatnost k tomu, aby si stránku přiblížil a snažil se v těch vašich blechách vyznat…
Zkontrolujte si své e-mailové automaty a formulace na webu. Možná budete chtít pod vlivem současné situace něco trochu zjemnit nebo přeformulovat. Ne všechny svérázné vtípky či narážky dnes musí vyznívat stejně tak cool jako dřív.
Vnímejte, co v které fázi nákupu zákazník potřebuje vědět a znát. Veďte ho doslova za ruku a průběžně odpovídejte na potenciální otázky, které se mu pravděpodobně honí hlavou.
Představte si, že byste si u mě objednali online konzultaci a na děkovací stránce by se objevilo prosté “Děkuji vám, formulář byl v pořádku odeslán.” Jaké otázky se vám teď vyjeví v hlavě?
Nejspíš budete chtít vědět, co se bude dít dál.
Právě na tyto otázky by měla vaše děkovací stránka odpovědět. Anebo nasměrovat klienta do e-mailu, kam jste mu poslali detailní informace. Anebo třeba říct “Nemusíte dělat nic, brzy vám zavolám a domluvíme si termín i všechny podrobnosti”.
To neplatí zdaleka jen pro děkovací stránku, ale např. i pro všechny jednotlivé kroky nákupu v e-shopu – od vložení zboží do košíku až k odeslání a zaplacení objednávky.
Neustále si pokládejte otázku “Jak se teď můj zákazník cítí? Co právě v tuto chvíli potřebuje vědět?”
Tak hurá do toho. Prodávat v době krize není nemorální. Je to absolutně nutné, stejně jako kdykoli jindy.
Pokud se už nějakou dobu chystáte na kompletní revizi textů na webu a pořád se k tomu nemůžete odhodlat, pusťte se do toho se mnou. Když na to teď sednete, za 10 dní máte texty jako ze škatulky! :)